Чи має значення місце реєстрації дитини при зарахуванні до школи та що потрібно для того, щоб відправити дитину до школи за місцем її проживаня розповідає Василь Савуляк, начальник Рахівського бюро правової допомоги.
Відповідно до вимог Закону України «Про освіту» дитина може зараховуватись до школи за місцем її фактичного проживання. Кожна дитина може піти в школу, найближчу до її місця проживання, що закріплена за цією територією – без жодних тестів, співбесід чи інших випробувань.
Для першочергового зарахування треба тільки підтвердити місце проживання одним з документів. Їх перелік закріплено в Постанові КМУ № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів»
Зокрема, підтвердити місце проживання дитини можна такими документами:
- паспорт громадянина України (тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, довідка про звернення за захистом в Україні) одного з батьків дитини чи законних представників;
- довідка про реєстрацію місця проживання дитини або одного з її батьків чи законних представників;
- довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
- документ, що засвідчує право власності на відповідне житло;
- рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання;
- документ, що засвідчує право користування житлом (договір найму/піднайму/оренди тощо), укладений між фізичними особами (за умови його реєстрації або нотаріального посвідчення) чи між юридичною і фізичною особами, зокрема щодо користування кімнатою в гуртожитку;
- довідка про проходження служби у військовій частині;
- акт обстеження умов проживання.
Вказаний перелік документів не є вичерпним. Підтвердженням також може бути інший офіційний документ, що містить інформацію про місце проживання дитини та/або одного з її батьків чи законних представників.
Приймаючи такий документ, директори шкіл мають переконатися, що він:
- містить інформацію, яка підтверджує чи посвідчує місце проживання дитини або її батьків (одного з батьків) на території обслуговування відповідного закладу загальної середньої освіти;
- складений, виданий чи посвідчений особою, яка уповноважена на це відповідно до закону;
- має форму та реквізити, передбачені відповідним нормативно-правовим актом.
Також відповідно до «Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти», затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України №367 від 16.04.2018р. та листа-роз’яснення до нього: «Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, ГАРАНТУЄТЬСЯ, Таким чином, дитина не зобов’язана, а має право навчатися в закладі освіти, на території обслуговування якого вона проживає. І таке її право гарантоване Законом України «Про освіту».