Київською обласною міжвідомчою координаційно-методичною радою з правової освіти населення підготовлено Проект плану роботи на 2017 рік. Проект підписано Головою Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення – заступником керівника апарату Київської обласної державної адміністрації С.В. Карманом.
Звертаємо увагу, що з дати початку проведення цього заходу його куратором традиційно був Перший заступник голови КОДА.
Системний аналіз поданого Проекту дає підстави стверджувати про недосконалість документу в його змістовній частині, зокрема:
1. Назва документу – План роботи Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення на 2017 рік – передбачає чіткий перелік заходів, що проводитиметься суб’єктом за поточний рік з визначенням періоду чи дати проведення/виконання кожного запланованого заходу. Проте, в запропонованому Проекті не визначено жодного конкретного заходу з визначення відповідального за виконання, дати. форми звітності та джерел фінансування, що унеможливлює здійснення контролю за виконанням Плану та відповідною оцінкою діяльності Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в цілому і кожного члена Ради зокрема.
2. Планування заходів має відображати повну картину діяльності суб’єкта, в тому числі і планування фінансових витрат на реалізацію своїх функцій. Це упорядкує фінансову діяльність та фінансову дисципліну суб’єкта та підвищить ефективне використання фінасових ресурсів, залучених на виконання функцій Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення. Запропонований Проект не містить не тільки кошторис заходів, але й не встановлює навіть загальної суми витрат на них. Це унеможливлює розрахунок річних потреб Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення для залучення інвестицій в громадсько-благодійну діяльність та отримання грантів.
3. Основними напрямами діяльності Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, відповідно до положення про неї, є юридична освіта, правова навчально-виховна робота та правова освіта населення. Відповідно, акцент в роботі цього органу має бути поставлений саме на заходах юридичного та право роз’яснювального характеру – тренінги, Круглі столи, Турніри, дослідження, застосування чинного законодавства на Київщині. В запропонованому Проекті, навіть загальний опис діяльності не містить вказівки на правовий (юридичний) характер запланованих заходів, що нівелює виконання основних завдань і цілей Київської обласної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення.
4. В теорії управління «організаційна робота» – це діяльність, спрямована на встановлення постійних зв’язків і тимчасових взаємин між усіма суб’єктами правовідносин; на визначення порядку та умов реалізації основних функцій. Автори проекту «організаційну роботу» Київської обласної міжвідомчої координаційно-
методичної ради з правової освіти населення пов’язують лише з розглядом на засіданнях Ради певного переліку питань. Поза організаційної роботи лишилися заходи, які дійсно змістовно належать до цього виду робіт суб’єкта – організація Турнірів юних правознавців, Правового всеобучу, діяльності аналітичних досліджень правозастосовної практики та порушень норм права в різних галузях діяльності людини і громадянина, що є основою Верховенства права.
5. Стаття 19 Конституції України встановлює, що «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України». Це означає, що при плануванні діяльності по залученню органів публічної влади слід враховувати їх обсяг повноважень, визначений відповідним законодавством.
Наприклад, серед основних виконавців запропонованого плану вказана Патрульна поліція Головного управління Національної поліції у Київській області. Проте, серед повноважень цього підрозділу Національної поліції законом не передбачено виконання ними запропонованих авторами Проекту функцій.
6. Чіткість, системність та структурованість Плану є запорукою його повного виконання та наскрізного контролю. Структура та подача інформації запропонованого Проекту не має логічної побудови, відсутні окремі звітні періоди, методична робота не має помісячного розподілу виконання, жодного конкретного заходу, місця його проведення та персональної особи, відповідальної за цей захід.
Резолюція:
Фактично даний Проект є переліком урізаних організаційних обов’язків, що покладені на структурні підрозділи КОДА та інші організації і установи області. В той час це має бути дієва програма, що дозволить виявити комплекс проблем, пов’язаних з правовою освітою та культурою населення, понизить рівень правового нігілізму та зменшення кількості правопорушень в першу чергу серед дітей та молоді, та передбачить конкретні кроки спрямовані на їх вирішення з визначенням чітких термінів, виконавців та форм контролю.
Враховуючи викладене:
Проект потребує всебічного доопрацювання. З урахування, що основною метою Програми правової освіти населення визначено підвищення загального рівня правової культури та вдосконалення системи правової освіти населення, набуття громадянами необхідного рівня правових знань, формування у них поваги до права.
А також:
– Активна співпраця в частині організації і здійснення заходів із правової освіти обласної державної адміністрації, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян., навчальних та культурних закладів, установ, засобів масової інформації та поєднання комплексу заходів у сфері правової освіти, що здійснюється цими органами, організаціями, установами;
– Поліпшення якості підготовки викладачів правових дисциплін, підвищення ефективності викладання цих дисциплін у загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і закладах післядипломної освіти області;
– Набуття громадянами необхідного рівня правових знань, створення належних умов для набуття населення правових знань та навичок у їх застосуванні, забезпечення доступу громадян до джерел правової інформації.
Голова Київської обласної організації Союзу юристів України М.І. Матьора
Заслужений юрист України
Доктор юридичних наук, професор, експерт С.В. Пєтков
Доктор юридичних наук, доцент, експерт Н.О. Армаш