Учасниками засідання, яке відбулося 2 червня в режимі відео-конференції, були народні депутати України, представники керівного складу міністерств, фахівці профільного парламентського комітету, представники організацій роботодавців та професійних спілок.
Цього ж дня Верховної Радою було проголосовано за основу схожий за тематикою законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання питань формування прожиткового мінімуму та створення передумов для його підвищення», реєстр №3515 (авторами якого є група народних депутатів). Цим законопроектом вносяться зміни до 46 законодавчих актів України.
У своєму виступі В.Яценко нагадав, що Конституція України вимагає від народних депутатів України, усіх без виключення посадових осіб діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією і законами України. Тобто, не допускається ніякої, образно кажучи «художньої самодіяльності», у т.ч. у законотворчій роботі. Натомість, законопроект №3515 і є зразком такої «художньої самодіяльності», що підтверджується у відповідному висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради України. Парламентські юристи зазначають, зокрема, що цей «проект не містить жодних змін, які б прямо створювали підґрунтя для підвищення прожиткового мінімуму». У ньому порушується й принцип правової визначеності. В якості прикладу наводиться формулювання прожиткового мінімуму як «прийнятого рівня витрат, який дозволяє підтримувати достатній рівень життя людини, притаманний суспільству …».
Тому цілком логічним є підсумовуючий висновок управління про направлення цього законопроекту суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
На жаль, більшість народних обранців не дослухалися до фахових висновків. Альтернативний законопроект №3515-1 є більш досконалим, соціально орієнтованим і юридично грамотним. Тому його положення варто було б включити до порівняльної таблиці та підтримати у другому читанні, – запропонував В.Яценко.
Позицію Верховної Ради стосовно урядового законопроекту №5045 важко передбачити, оскільки він стосується тієї ж сфери регулювання. По суті ж він містить низку потенційних загроз соціальній сфері. Так, у Законі «Про прожитковий мінімум» пропонується:
– звузити сферу його застосування, а саме – «для реалізації соціальної політики та розроблення державних соціальних програм», «визначення права на призначення соціальної допомоги», «визначення державних соціальних гарантій і стандартів» … тощо;
– з переліку принципів визначення прожиткового мінімуму – виключити такі, як «забезпечення дитини додатковим харчуванням …» та такого «набору послуг, як житлово-комунальні, транспортні, побутові, зв’язку, культури, охорони здоров’я»;
– виключення «проведення науково-громадської експертизи на принципах соціального партнерства …».
У Законі «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» положення про те, що вони «встановлюються законами», пропонується замінити на «встановлені відповідно до Законів України».
З такими пропозиціями Урядового законопроекту не можна погодитись. За основу доцільно взяти альтернативний законопроект №5045-1, який не містить таких загроз – зазначив представник Союзу юристів України.