1. Які запити від клієнтів наразі мають найбільший попит?
З нашого досвіду, який підтверджують нещодавні дослідження, наразі найбільше маркетингових та комунікаційних консультацій потребують три категорії клієнтів:
- бізнес, який найбільше постраждав – HoReCa, туризм, пасажирські перевезення, офлайн освіта, офлайн івенти;
- бізнес, який відчув значне підвищення бізнес-активності у зв’язку з ситуацією (наприклад, бізнес, що надає медичні послуги, служби доставки, служби, які надають транспортні послуги, не можуть впоратися з навантаженням та звертаються за підтримкою до маркетингових агенцій).
- органи державної влади, які зіштовхнулися з необхідністю комунікувати в десятки разів більше та активніше, ніж раніше.
Цікаво, що наші спостереження підтверджує нещодавнє опитування онлайн-сервісу для МСБ – FINMAP. Згідно з результатами дослідження, найбільше падіння відчуває HoReCa (готельно-ресторанний бізнес) – 100%, тобто всі опитані відчули зниження рівня продажів. На другому місці – дизайн, архітектура, проектування. Далі – ринок освіти (в більшості офлайн, а також ті, хто присутні в обох каналах), будівництво, IT, торгівля, а завершує список виробництво.
2. Дайте кілька порад для бізнесу: що варто робити, а що ні?
Насамперед, в жодному випадку не варто зупиняти/призупиняти свої комунікаційні та маркетингові кампанії. Безперечно, інформаційний потік/середовище сьогодні надзвичайно посилився, проте ви повинні залишатися в полі зору своїх клієнтів та збільшувати свою діджитал-активність, яка залишиться в інтернет-просторі не тільки на цей складний період, але й може стати вам у нагоді в подальшій діяльності. Зрозуміло, що ваша діджитал-активність потребуватиме адаптації та верифікації актуальності ваших меседжів, проте комунікація в жодному випадку не повинна послабитися.
Розгляньте можливість підвищення рівня рентабельності інвестицій в маркетинг (ROI) зі збільшенням економічної невизначеності та проблемами з фандрейзингом. У разі зменшення обсягів продажів ви можете виявити, що життєва цінність вашого клієнта знизилася. Це говорить про необхідність стримувати витрати на отримання клієнтів, щоб підтримувати постійну віддачу від витрат на маркетинг.
Проведіть дослідження ринку, щоб зробити реалістичні прогнози майбутніх продажів, попиту та пулу клієнтів. Без досліджень і прогнозів власники та керівники компаній ризикують прийняти помилково оптимістичні або помилково песимістичні рішення.
3. Які переваги для бізнесу принесе перехід в онлайн-режим?
Потенційно можлива економія на деяких фіксованих витратах. Однак точно про це говорити поки що зарано. Повномасштабне переведення маркетингових активностей бізнесу в онлайн-простір потребує інвестицій у переналаштування, non-stop технічну підтримку і non-stop маркетингову активність. Для того щоб існувати виключно або переважно в онлайн-просторі бізнес розширить штат принаймні SMM-менеджером, інтернет-маркетологом або запросить агенцію виконувати ці функції. Я не думаю, що перехід в онлайн – це про економію.
4. Настав час, коли онлайн – це не майбутнє, а реальність. Назвіть три ефективні кроки, з яких потрібно почати?
Якщо розглядати необхідні кроки з позиції маркетингу, то я виділю такі: діджитал-стратегія, SMM–стратегія, дизайн та рекламні матеріали з фокусом на відео, а також посилення сервісної функції (CRM, client care, client satisfaction).