Перший заступник Голови Союзу юристів України, перший Омбудсман України Ніна Карпачова взяла участь у засіданні круглого столу «Військове правосуддя в Україні: актуальні проблеми організації та здійснення», який відбувся у червні в Інституті держави і права ім.В.М.Корецького НАН України.
Співорганізаторами заходу виступили Комітет Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя і Генеральний штаб Збройних Сил України. Для участі в роботі круглого столу запрошені народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, судді, відповідальні працівники апарату Верховної Ради України, Генеральної прокуратури, Міністерства оборони України, Вищої ради правосуддя, Ради суддів України, Вищої кваліфікаційної комісії судів, представники громадських організацій, учасники АТО, науковці Інституту держави і права ім. В.М.Корецького, юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, військово-юридичного факультету Національного університету імені Ярослава Мудрого, Національного університету оборони України, Київського університету права НАН України.
Учасники круглого столу обговорили такі питання: “військове правосуддя – необхідня складова забезпечення національної безпеки України і обороноздатності Збройних сил України; військові суди в судовій системі України: конституційні засади, статус і питання судочинства; захист прав громадян, які перебувають на службі у Збройних силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їх сімей – конституційний обов’язок військових судів в Україні; організаційно-правові і методичні питання утворення та забезпечення діяльності військових судів в Україні відповідно до міжнародної практики; пропозиції до проекту закону щодо утворення військових судів”.
У своєму виступі на цьому заході Н.Карпачова зазначила, зокрема, що питання відновлення військової юстиції є надзвичайно актуальним, адже ліквідація у 2010 році військових судів була серйозною помилкою. «Ще у 2004 році мені, як Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини, довелося вносити відповідне подання тодішньому Президентові України Л.Кучмі. Пізніше довелося звертатися й до Президента В.Ющенка. Це дало можливість на шість років відстрочити знищення військової юстиції.
Більшість членів Виконкому Союзу юристів України виступають за відновлення військової юстиції. Це співпадає з позицією Генштабу Збройних Сил України, Військової прокуратури, Національного університету ім.Я.Мудрого, Верховної Ради України і представників громадянського суспільства. Ліквідація військової юстиції призвела до зниження рівня та гарантій правового захисту військовослужбовців, доступу до військової державної таємниці надто широкого кола осіб, а в умовах військових дій на сході країни ці питання набувають особливого значення», – зазначила Н.Карпачова.
Вона також нагадала, що у 2010 році в Україні працювали 6446 суддів, з яких тільки 130 (що близько 2%) – судді військових судів. Військові суди здійснюють правосуддя не тільки у Збройних Силах, а й в інших військових формуваннях – Службі безпеки, Державній прикордонній службі, Нацгвардії, МНС України, Державній службі охорони.
Міжнародні стандарти судочинства у військових судах визначені у матеріалах спеціального Меморандуму Постійного комітету з прав людини Ради Європи від 16 червня 2003 року. На підставі рішень Європейського суду з прав людини закріплено висновки про те, що військові суди мають бути повністю або частково укомплектовані військовими. При цьому вони є незалежними і безсторонніми в розумінні п.1 ст.6 Європейської Конвенції, для чого враховується спосіб призначення та строк перебування суддів на посаді, наявність гарантій проти тиску ззовні, а також наявність інших ознак незалежності. Такими гарантіями Європейський суд визнав обставини, за якими військові судді мають таку ж професійну підготовку, як і цівільні, а при здійсненні правосуддя користуються такими ж конституційними гарантіями, є незалежними і вільними від вказівок та впливу інших органів державної влади.
Франція, наприклад, у 1982 р. ліквідувала систему військових судів, а через 2 роки була вимушена знову їх відновити, бо справи з грифом «секретно» не можуть розглядати цивільні суди.
Розширення останнім часом участі України в масштабних миротворчих операціях також вимагає, щоб саме військові суди забезпечили реальну можливість безпосереднього захисту прав і свобод військовослужбовців та інших осіб за межами України.
Ліквідація системи військових судів унеможлює мобілізаційне розгортання системи судів у Збройних Силах за умов надзвичайного стану.
«Сьогодні відновлення військової юстиції цілком відповідає національним інтересам України. Настав час виправляти помилки», – наголосила Н.Карпачова.
Учасники круглого столу одностайно відзначили, що ліквідація військових судів у 2010 р. завдала шкоди Збройним Силам України, і висловилися на підтримку відновлення військових судів у національній системі правосуддя.
За результатами роботи Круглого столу прийняті відповідні рекомендації (текст додається).
РЕКОМЕНДАЦІЇ «круглого столу»: «Військове правосуддя в Україні: актуальні проблеми організації та здійснення» м. Київ 6 червня 2017 р. Воєнний конфлікт на Сході України, який триває уже понад три роки, виявив необхідність додаткового підвищення рівня організації Збройних Сил України та інших військових формувань, посилення військової дисципліни і водночас, гарантій соціального захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей. Одним із важливих чинників реалізації цих завдань повинна бути діяльність військових органів правопорядку, військових прокуратур і військових судів. Разом з тим, у 2010 році за рішенням тодішнього керівництва держави без достатнього обґрунтування систему військових судів було ліквідовано. Реально оцінюючи ситуацію, що склалася у зв’язку з цим у сфері правосуддя в Збройних Силах України та інших військових формуваннях, Президент України, виступаючи як гарант державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання прав і свобод людини і громадянина, а також Верховний Головнокомандувач Збройних Сил України, ініціює питання про відновлення діяльності військових судів. Обговоривши теоретико-методологічні та прикладні аспекти проблеми створення військових судів в Україні, учасники засідання Круглого столу висловлюються на підтримку даної ініціативи глави держави і тих кроків, які були здійснені у відповідних комітетах Верховної Ради України в напрямку її законодавчого забезпечення, і наголошують на необхідності кваліфікованого науково-методичного забезпечення невідкладної реалізації цієї ініціативи. Учасники Круглого столу розглядають відновлення військових судів у системі правосуддя як таку складову здійснюваної в Україні судової реформи, що визначається вимогами статті 17 Конституції України. Зважаючи на це, учасники Круглого столу висловлюють наступні науково-методичні рекомендації.1. Необхідність функціонування військової юстиції в Україні зумовлена наявним станом злочинності у Збройних Силах України в умовах ведення бойових дій на Сході України і низьким рівнем довіри населення до чинних судів, а також специфікою військової структури держави, яку визначають організація відносин військової служби і специфіка її суб’єкта. Дана специфіка має враховуватися при реалізації організаційних основ судоустрою – принципів територіальності, спеціалізації та інстанційності, визначених частиною першою статті 17 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – Закону), та при визначенні статусу військових суддів.2. Принцип територіальності у військовому правосудді реалізується через утворення місцевих судів з урахуванням дислокації військ і будови Збройних Сил України. Попередня практика діяльності військових судів в Україні свідчить про доречність функціонування військових судів гарнізонів. Принцип спеціалізації реалізується через визначення юрисдикції військових судів у рамках юрисдикції загальних судів, передбаченої частиною другою статті 22 Закону. Військові суди розглядають справи вказаної юрисдикції, пов’язані з відносинами суб’єктів військової служби. Принцип інстанційності реалізується в порядку, встановленому для загальних судів, з урахуванням специфіки окремих категорій справ військової юрисдикції. 3. Особливість статусу військових суддів полягає у додаткових вимогах до їх професійно-кваліфікаційного рівня (перебування на військової службі). При цьому військовий суддя є незалежним від військового командування і не може залучатися до виконання інших обов’язків військової служби, крім здійснення правосуддя. 4. Запровадження військових судів у судову систему має здійснюватися у повній відповідності з Конституцією України і чинними законами України. У зв’язку з цим першочерговим завданням є прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо військових судів)» відповідно до частини другої статті 4 цього Закону. 5. Погоджуючись із концепцією запропонованого проекту закону «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо військових судів)», учасники Круглого столу рекомендують його комітетам Верховної Ради України з питань правової політики і правосуддя та з питань національної безпеки і оборони для подальшого опрацювання і внесення на розгляд Верховної Ради України у встановленому порядку. 6. Для розробки проекту закону про утворення військових судів, який відповідно чинного законодавства (частина друга статті 19 Закону) вносить до Верховної Ради України Президент України після консультацій з Вищою радою правосуддя, учасники Круглого столу вважають доцільним створення робочої групи із залученням до участі в її роботі фахівців Збройних Сил України та науковців Інституту держави і права ім. В. М. Корецького, інших наукових установ і навчальних закладів. 7. Закони про внесення змін в існуючий порядок судочинства щодо здійснення правосуддя військовими судами доцільно розробляти і приймати з урахуванням закону про утворення військових судів. Введення в дію даних законів слід узгодити з процесом утворення військових судів і прийняттям закону про Державний бюджет на 2018 рік. Водночас належить уже зараз потурбуватися про кадрове забезпечення військових судів суддями з числа військовослужбовців. Учасники Круглого столу висловлюють впевненість, що оперативна і кваліфікована реалізація ініціативи Президента України щодо відновлення діяльності військових судів з урахуванням даних Рекомендацій уможливить функціонування військових судів в Україні уже з початку наступного року.