У Союзі юристів України перебувають на постійному контролі питання, пов’язані з реалізацією державних соціальних гарантій в частині пенсійного забезпечення слідчих та прокурорів органів Прокуратури
України. Сформована правова позиція стосовно цих правовідносин, яка відповідає низці рішень Конституційного Суду України, Європейського суду з прав людини та Верховного Суду України.
Так, право на соціальний захист включає право на забезпечення у старості і гарантується статтею 46 Конституціїї України. Встановлені Законом “Про прокуратуру” № 1789- ХII розмір та порядок подальшого
перерахунку пенсій гарантують довічне конституційне право громадянина з моменту призначення йому пенсії.
Конституційні права і свободи не можуть бути скасовані. Частиною третьою статті 22 Конституції України визначено: “При прийняті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.”
У цьому контексті чисельні спроби протиправного тлумачення окремими органами пенсійного забезпечення положеннь статті 58 Конституції України, пов’язані з прийняттям нового Закону України “Про прокуратуру”, та намагання звузити обсяг соціальних гарантій працівникам прокуратури протягом 2016-2017 років, спричинили масові звернення пенсіонерів до адміністративних судів. Навіть при наявності судових рішень,
якими діяння відповідача визнані протиправними та його зобов’язано провести перерахунок пенсій на підставі нових довідок про розмір місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію (станом на час звернення за призначенням або перерахунком), – створювалися штучні перепони, з посиланням на відсутність Положення про перерахунок пенсій працівникам прокуратури. Лише після додаткових судових роз’яснень поставлені іменем України Рішення приймалися до виконання.
При цьому судами у порядку виконання таких рішень наголошувалося, що Європейський суд з прав людини у рішенні №38677/06 «Будченко проти України» зазначив, що відмова заявнику через не існування механізму реалізації відповідного законодавчого положення є втручанням у право заявника згідно статті 1 Першого протоколу до Конвенції (Конвенція РадиЄвропи про захист прав людини та основоположних свобод), та порушенням цієї статті.
Нажаль, наприкінці минулого року спочатку керівництво Генеральної прокуратури, а потім і регіональних прокуратур, припинили видавати пенсіонерам раніше узгоджені з Пенсійним фондом України додаткові
документи, що при зверненні за перерахунком пенсії вимагають органи пенсійного фонду. Вважаємо цю позицію хибною і, більше того, такою, що призводить до істотних негативних наслідків, які порушують взяті державою обов`язки та гарантовані Конституцією України соціальні права пенсіонерів прокуратури.
Голова Союзу юристів України С.М. Піскун 21 грудня 2017 року у своєму листі до Генерального прокурора України Ю.В. Луценка наголошував на невідповідності вимогам Основного Закону України дій керівників органів прокуратури, що спричинили порушення соціальних прав громадян, гарантованих частиною третьою статті 22 та статтями 49 та 58 Конституції України. Нажаль, 7 лютого 2018 року на адресу Союзу юристів України надійшла відповідь за підписом першого заступника Генерального прокурора Д. Сторожука з незмінною аргументацією про бездіяльність Кабінету Міністрів України у цьому питанні.
5 лютого 2018 року на розширеному засіданні Виконкому Ради Союзу юристів України, за участю представників Всеукраїнської спілки ветеранів війни та праці органів прокуратури, повторно розглянуті чисельні звернення пенсіонерів прокуратури та прийнято рішення про публічний розгляд і обговорення цього питання 16 лютого 2018 року на Всеукраїнському зібранні представників ветеранів та учасників війни органів прокуратури та Союзу юристів України. Генеральному прокурору України Ю.В. Луценку
запропоновано особисто взяти учать у цьому Зібранні, висловитися з приводу порушених питань та вжити заходів з метою недопущення керівниками органів Прокуратури України порушень Основного Закону України, рішень національних судів та Європейського суду з прав людини.