В Верховній Раді зареєстровано проект Закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо утворення військових судів.
Поточний стан загроз обороноздатності держави, зовнішнього вторгнення, військової агресії вимагає посилення ролі та реформування Збройних Сил України та системи правоохоронних органів у воєнній сфері, — переконані автори законопроекту.
Так, військові суди були ліквідовані відповідно до Закону України від 7 липня 2010 року «Про судоустрій і статус суддів» та Указу Президента України від 14 вересня 2010 року №900/2010 «Про ліквідацію військових апеляційних та військових місцевих судів».
Відновлення в системі судоустрою України військових судів повністю відповідає вимогам статті 125 Конституції та статей 3, 17 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо побудови системи судів загальної юрисдикції за принципами територіальності, спеціалізації та організаційної єдності.
Необхідно зазначити, що ліквідація військових судів як складового елементу системи правосуддя не зняла, а навпаки — загострила проблему його здійснення. Сильним поштовхом для цього стали військові дії на сході країни, які, зі свого боку, призвели до збільшення кількості військових злочинів, що дає підстави для відновлення в системі загальної юрисдикції військових судів. Необхідність військових судів зумовлена не самими військовими діями, а чисельністю громадян, що проходять службу у військових формуваннях. Так, у державі є соціальна група – військовослужбовці, як і в кожній іншій соціальній групі в ній є особи, які порушують закон – скоюють правопорушення, особливо в умовах бойових дій кількість таких осіб зростає.
Правопорушення, що скоюються військовослужбовцями, мають свою специфіку і потребують для об’єктивного розгляду специфічних знань. Судді військових судів – це особи, що володіють такими знаннями і можуть об’єктивно, професійно і оперативно здійснювати правосуддя у специфічних справах. Тому основною причиною для створення військових судів є забезпечення професійного і об’єктивного правосуддя для військовослужбовців.
Так, слідчими військових прокуратур Генеральної прокуратури України упродовж 2015 – 2016 років закінчено досудове розслідування та скеровано до суду 7823 обвинувальних актів (2015 –3631, 2016 — 4192), 70 клопотань про звільнення від кримінальної відповідальності (2015 – 22, 2016 — 48) та 7 клопотань про застосування примусових заходів медичного характеру (2015 – 4, 2016 — 3).
За наслідками розслідування кримінальних проваджень за фактом вчинення злочинів проти встановленого порядку несення військової служби (військові злочини) за вказаний період направлено до суду 6810 обвинувальних актів (2015 – 3267, 2016 – 3543), 37 клопотань про звільнення від кримінальної відповідальності (2015 – 17, 2016 — 20).
Військові суди здійснюють розгляд кримінальних справ про злочини, які виникають у сфері військових правовідносин, стосовно військовослужбовців та інших осіб, визначених законом. При цьому у Кримінальному кодексі України злочинам у цій сфері присвячено окремий Розділ ХІХ Особливої частини (Військові злочини).
Зважаючи на актуальність цієї проблеми, робочою групою Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки та оборони ще 6 квітня 2015 року був напрацьований та поданий народними депутатами України, членами Комітету на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо утворення військових судів та окремих організаційних питань» за реєстраційним № 2557. Цей законопроект 21 січня 2017 року був знятий з розгляду Верховною Радою України, у зв’язку з прийняттям Закону України від 2 червня 2016 року «Про внесення змін до Конституції України щодо правосуддя» та у новій редакції Закону України «Про судоустрій і статус судів».
З огляду на вищезазначене, у Комітеті напрацьований новий законопроект щодо відновлення військових судів.