Практичні аспекти зняття адвоката з обліку як самозайнятої особи в органах фіскальної служби.
Відповідно до ст.ст. 13-15 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокат може здійснювати свою діяльність виключно в одній із трьох організаційно-правових форм – провадити індивідуальну діяльність (бути самозайнятою особою), у формі адвокатського бюро чи адвокатського об’єднання.
Провадження індивідуальної адвокатської діяльності передбачає обов’язкову постановку адвоката на облік в органах Державної фіскальної служби України як самозайнятої особи, що закріплено в ст. 65 Податкового кодексу України
При цьому, подальше обрання адвокатом іншої форми здійснення діяльності (бюро/об’єднання) після постановки на облік як самозайнятої особи не мало наслідком автоматичне зняття адвоката з обліку як самозайнятої особи.
До 01 січня 2017 року це питання жодним чином не турбувало адвокатів, які після постановки на облік як самозайняті особи обрали іншу форму здійснення діяльності. Фактично такі адвокати перебували на «подвійному обліку» – і як самозайняті особи, і як учасники адвокатських бюро або об’єднань.
Проте, у зв’язку із внесенням змін до податкового кодексу, з 01 січня 2017 року у адвокатів (як і у інших самозайнятих осіб та фізичних осіб-підприємців) виник обов’язок щомісячно сплачувати Єдиний соціальний внесок в незалежності від наявності доходів. Мінімальний розмір такого ЄСВ становив 704,00 грн.
Таким чином, виникла чергова правова колізія. З одного боку – профільний закон дозволяє адвокату здійснювати діяльність виключно в одній із трьох запропонованих форм. З іншого боку – органи фіскальної служби одночасно нараховують ЄСВ і на адвоката як самозайняту особу, і на адвоката, який є учасником бюро або об’єднання.
На перший погляд здається, що ніяких проблем в цьому немає і потрібно лише знятися адвокату з обліку. Але, але, але …. Не все виявилося так просто. І ось чому.
Відразу хочеться зазначити, що всю процедуру зняття адвоката з обліку як самозайнятої особи в органах фіскальної служби ми випробували «від А до Я» особисто на собі. В даній статті ми хочемо поділитися своїм досвідом із іншими колегами, які для себе дане питання ще не врегулювали.
І так, почнемо.
16 січня 2017 року ми звернулися до районної податкової інспекції, в якій одночасно перебували на обліку і як самозайнята особа, і як адвокатське бюро, із заявою щодо особливостей провадження адвокатської діяльності, в якій серед іншого звертали увагу фіскалів на неможливість подвійного оподаткування.
У відповідь на вказану заяви ми одержали лист від фіскалів, в якому чітко вказувалося на те, що процедура зняття самозайнятих осіб з облік врегульована Податковим кодексом України та Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженим Наказом Міністерства фінансів України 09.12.2011 року за №1588 (http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1562-11).
Детально ознайомившись із зазначеним Порядком було встановлено найголовнішу проблему – адвокат міг знятися з обліку виключно у випадку анулювання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю або у випадку зупинення в установленому законом порядку такої діяльності. Тобто, зміна форми здійснення адвокатської діяльності виключала можливість адвокату знятися з обліку.
Вказана позиція фіскалів вперше змінилася 07 лютого 2017 року, коли Головне управління ДФС у м. Києві своїм листом №903/К/26-15-13-02-15 (http://kyiv.sfs.gov.ua/baner/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-fizichnih-osib/71196.html) надала нашому колезі – адвокатові податкову консультацію, в якій «чорним по білому» зазначила наступне:
«Враховуючи викладене, фізична особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність (адвокат) може бути знята з обліку на підставі поданої до контролюючого органу за основним місцем обліку заяви про ліквідацію або реорганізацію платника податків за формою № 8-ОПП за умови внесення до Єдиного реєстру адвокатів України записів про:
– зміну організаційної форми адвокатської діяльності;
– зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю».
Хоча у відповідності до ст. 52 Податкового кодексу України податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію, ми все ж таки вирішили 13 лютого 2017 року на її підставі подати фіскалам заяву про ліквідацію або реорганізацію платника податків за формою №8-ОПП.
У зв’язку із відсутністю жодної відповіді на нашу заяву від 13 лютого 2017 року, ми звернулися із відповідним запитом до податкової, на який дуже швидко отримали відповідь, з якої серед іншого вбачалося, що на підставі нашої заяви за формою №8-ОПП було внесено відповідні записи до Реєстру самозайнятих осіб та Реєстру страхувальників, а також розпочато процедури передбачені Законом.
Також повідомлялося, що остаточне рішення про зняття з обліку буде прийнято податковою обласного рівня після вирішення питання про проведення або не проведення документальної позапланової перевірки.
Оскільки від обласної податкової не було жодних повідомлень, 13 червня 2017 року ми надіслали на їх адресу відповідний запит. У відповідь на вказаний запит ми отримали відповідь, в якій чітко було зазначено наступне:
«У зв’язку з відсутністю діяльності протягом останніх 1095 днів згідно чинного законодавства проведення позапланової невиїзної перевірки є недоцільним».
На виконання зазначеного вище листа 19 липня 2017 року нами було подано до районної податкової Ліквідаційну декларацію про майновий стан і доходи та Звітність (Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску).
Відразу потрібно зауважити, що спеціалістами податкової було поставлено категоричну умову – з 01.01.2017 року ви були зобов’язані сплачувати ЄСВ щомісячно, а заяву за формою №8-ОПП ви подали лише в лютому 2017 року, тому, будьте ласкаві, заплатіть ЄСВ за два місяці 2017 року – 1408,00 грн. Із цим ми сперечатися не стали та сплатили зазначену суму.
Проте, фіскали в черговий раз виявили свою непослідовність та незважаючи на свої ж слова про недоцільність проведення позапланової невиїзної перевірки, надіслали нам наказ про проведення такої перевірки.
Згадана перевірка носила формальний характер та скінчилася 04 серпня видачею довідки, в якій було констатовано відсутність порушень при здійсненні діяльності адвоката – самозайнятої особи.
Після проведення перевірки податковою обласного рівня її результати було скеровано до районної податкової для оформлення всіх необхідних внутрішніх документів та формування Довідки про зняття з обліку платника податків за формою №12-ОПП.
22 серпня 2017 року таку довідку нарешті було нам видано. На цьому процес зняття адвоката як самозайнятої особи з обліку в органах фіскальної служби закінчився.
Якщо комусь здалося, що даний процес був не таким вже й складним, то прошу відразу зауважити, що в даній статті викладена лише частина (найважливіша) переписки із фіскалами. Дуже і дуже багато проміжних запитів-відповідей ми просто не стали тут викладати. А про кількість поїздок та телефонних переговорів взагалі краще й не згадувати…
І наостанок.
Мета цієї статті – поділитися практичним досвідом із колегами та звернути вашу увагу на те, що податкова продовжує вам нараховувати ЄСВ в розмірі 704,00 грн. щомісячно незалежно від того змінили ви форму здійснення адвокатської діяльності чи ні.
Тож, тим колегам, які обрали форму здійснення бюро або об’єднання, варто якнайшвидше знятися з обліку як самозайнятим особам. Наш алгоритм дій вам у допомогу.