Уявімо ситуацію: затопили сусіди, а аварійні служби не можуть потрапити до їхньої квартири для усунення причин аварії, бо сусіди на місяць поїхали на відпочинок, ключі від квартири є лише в них, а на прохання повернутися раніше або якимось чином забезпечити доступ до квартири вони відповіли відмовою. Водночас до моменту усунення причин аварії припинена подача води на весь під’їзд. То що ж, всім мешканцям багатоквартирного будинку сидіти без води місяць?
Як українське законодавство захищає права мешканців у такій ситуації, розповіла Ольга Яковлева, фахівець Запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Конституція гарантує кожному недоторканість житла. Проте, поруч з цією конституційною гарантією у статті 30 Основного Закону передбачено проникнення до житла, іншого володіння особи у невідкладних випадках, зокрема пов’язаних із врятуванням життя людей та майна, відповідно до можливого іншого, встановленого законом, порядку.
У разі необхідності проведення огляду та ліквідації або відвернення аварії такий порядок передбачений Законом «Про житлово-комунальні послуги».
Так, статтею 29 цього Закону визначено, що власник зобов’язаний забезпечити цілодобовий доступ до свого житла, іншого об’єкта нерухомого майна для ліквідації та відвернення аварій, пов’язаних із наданням відповідної комунальної послуги.
Якщо ж такий власник відсутній і немає можливості встановити зв’язок з ним для інформування про необхідність негайного прибуття до житла або ж він відмовляється допустити в належне йому житло представника аварійно-ремонтної бригади, і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія, яка створює загрозу життю та/або майну, наявна саме в цьому житлі, у момент виникнення невідкладного випадку можливий несанкціонований доступ до житла без отримання згоди його власника.
Хто має бути обов’язково присутнім при несанкціонованому доступі?
Перш за все, це має бути представник виконавця відповідної комунальної послуги: саме він складає акт про здійснення такого доступу, де і зазначає його підстави, причину та місце виникнення аварії, інформацію про попередження споживача із зазначенням часу та осіб, які вели переговори із споживачем (у разі їх проведення), перелік неполадок, перелік виконаних робіт тощо, прізвища, імена, по батькові та посади учасників несанкціонованого доступу. Оригінал акта зберігається у виконавця комунальної послуги, а іншим учасникам несанкціонованого доступу видаються його завірені копії.
Також обов’язковою є присутність представника органів внутрішніх справ (з метою недопущення вчинення правопорушень проти власності), працівників аварійно-ремонтної бригади (для усунення самої аварії) та власника (користувача) з будь-якої із сусідніх будівель або квартир.
Після того, як відповідні ремонтні роботи проведені, аварійно-ремонтна бригада зобов’язана невідкладно відновити конструктивну цілісність вхідних дверей, вікон, замків, запорів на них та інших елементів будівель і приміщень, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу. Після цього представник виконавця у присутності інших учасників несанкціонованого доступу опечатує відновлені двері, вікна чи інші елементи будівель і приміщень власною печаткою та ставить підпис, час і дату опечатування.
Окремо слід зазначити, що витрати на здійснення несанкціонованого доступу у зв’язку з відмовою власника (користувача) надати допуск до свого житла (іншого об’єкта нерухомого майна), а також завдана внаслідок цього шкода покладаються на винну особу.
Джерело: https://jurliga.ligazakon.net