Одним із важливих програмних документів для державних органів є антикорупційна програма. Погоджує цю програму Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК). Проте щороку близько 20-25% антикорупційних програм повертаються без розгляду.
Про це повідомляє пресслужба НАЗК.
Для того, щоб полегшити процес подання антикорупційної програми, НАЗК підготувало спеціальний чек-лист. Він допоможе антикорупційним уповноваженим правильно і повно сформувати пакет документів, необхідний для розгляду програми.
Чому антикорупційна програма може повернутися без розгляду?
Є три причини для повернення антикорупційної програми:
- програма затверджена неналежним суб’єктом.
Наприклад, антикорупційна програма обласної державної адміністрації була затверджена не головою, а його заступником, який не має таких повноважень.
- програма не затверджена (не підписана) в установленому порядку.
Наприклад, антикорупційна програма не була підписана уповноваженою особою з питань запобігання та виявлення корупції.
- орган влади подав неповний комплект документів.
До переліку документів, які органам влади потрібно надсилати разом із антикорупційною програмою, входять:
- супровідний лист;
- копія розпорядчого документа про проведення оцінки корупційних ризиків;
- копія розпорядчого документа, яким затверджено антикорупційну програму;
- робочий план оцінки корупційних ризиків;
- таблиця формального визначення ідентифікованих корупційних ризиків;
- довідка про проаналізовані нормативно-правові акти;
- довідка про результати публічного громадського обговорення проекту антикорупційної програми.
Які помилки найчастіше трапляються під час формування документів, що подаються разом із антикорупційною програмою?
Однією з основних помилок під час підготовки необхідного пакету документів є відсутність формального визначення ідентифікованих корупційних ризиків.
Це окремий документ, який повинен містити:
- проаналізовані функції, завдання органу влади;
- ідентифіковані корупційні ризики;
- існуючі заходи контролю, які застосовує орган влади, щоб мінімізувати кожен ризик;
- опис корупційних ризиків.
Приклад оформлення такого документа можна знайти в Методичних рекомендаціях щодо підготовки антикорупційних програм органів влади.
Також органи влади часто помиляются при виборі форми публічного громадського обговорення проекту антикорупційної програми. Зокрема, обирають такі форми обговорень, які не вважаються публічними громадськими обговореннями.
Наприклад, центральний орган виконавчої влади провів громадське обговорення на засіданні громадської ради замість того, щоб провести конференцію або інший захід, який передбачений у Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики.
Ознайомитися з рекомендаціями НАЗК можна за посиланням.