Історія ця така: В кінці жовтня Рада адвокатів міста Києва звернулася до Окружного адмінсуду м. Києва з адміністративним позовом до недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України» в особі Ради адвокатів України (РАУ) в якому, просила 1) визнати нечинним рішення РАУ від 4–5 липня 2014 р. № 75 «Про внесення змін до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування» з моменту прийняття; 2) визнати нечинним рішення РАУ від 4–5 липня 2014 р. № 76 «Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України» з моменту прийняття; 3) визнати нечинними пункти 2 та 3 рішення РАУ від 24 жовтня 2014 р. № 166 в частині участі у конференції адвокатів, відомості про яких включені до Єдиного реєстру адвокатів України (далі по тексту – ЄРАУ), відповідно до затвердженого Радою адвокатів України Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, із урахуванням передбаченого його пунктом акту звірки між НААУ і Радою адвокатів міста Києва та відомостей станом на день прийняття РАУ цього рішення згідно доданого списку, з моменту прийняття.
7 листопада суд визнав вказані рішення незаконними та такими, що суперечать Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», оскільки внесені Радою адвокатів України зміни до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування та Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України стали підставою для виключення адвокатів з ЄРАУ шляхом переведення відомостей про них у стан неактивних та невидимих, чим порушені права адвокатів щодо забезпечення функцій захисту у кримінальних справах та участі в адвокатському самоврядуванні.
За визначенням пункту 3 статті 1 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокатське самоврядування – це гарантоване державою право адвокатів самостійно вирішувати питання організації та діяльності адвокатури в порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокатура України – недержавний самоврядний інститут, що забезпечує здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги на професійній основі, а також самостійно вирішує питання організації і діяльності адвокатури в порядку, встановленому цим Законом. Адвокатуру України складають всі адвокати України, які мають право здійснювати адвокатську діяльність.
Стаття 3 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» визначає, що правовою основою діяльності адвокатури України є Конституція України, цей Закон, інші законодавчі акти України. Частина перша статті 23 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» встановлює, що професійні права, честь і гідність адвоката гарантуються та охороняються Конституцією України, цим Законом та іншими законами, зокрема забороняються будь-які втручання і перешкоди здійсненню адвокатської діяльності.
Відповідно до статті 43 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокатське самоврядування ґрунтується на принципах виборності, гласності, обов’язковості для виконання адвокатами рішень органів адвокатського самоврядування, підзвітності, заборони втручання органів адвокатського самоврядування у професійну діяльність адвоката.
Із наведених норм цього закону вбачається, що адвокати мають гарантоване державою право на адвокатське самоврядування, яке діє з метою забезпечення належного здійснення адвокатської діяльності, дотримання гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних прав адвокатів, забезпечення високого професійного рівня адвокатів та вирішення питань
дисциплінарної відповідальності. Закон гарантує професійні права адвоката та забороняє будь-які втручання й перешкоди здійсненню адвокатської діяльності.
Згідно зі статтею 45 Кримінального процесуального кодексу України передбачено, що захисником є адвокат, який здійснює захист підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, виправданого, особи, стосовно якої передбачається застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру або вирішувалося питання про їх застосування, а також особи, стосовно якої передбачається розгляд питання про видачу іноземній державі (екстрадицію). При цьому цю функцію не може виконувати адвокат, відомості про якого не внесено до Єдиного реєстру адвокатів України або стосовно якого в ЄРАУ містяться відомості про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Таким чином, здатність брати участь в адвокатському самоврядуванні та виконувати функції захисника в кримінальному процесі мають право адвокати, зареєстровані в Єдиному реєстрі адвокатів України.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» Рада адвокатів України забезпечує ведення Єдиного реєстру адвокатів України з метою збирання, зберігання, обліку та надання достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, адвокатів іноземних держав, які відповідно до цього Закону набули права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, про обрані адвокатами організаційні форми адвокатської діяльності. Внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України здійснюється радами адвокатів регіонів та Радою адвокатів України.
Як встановлює частина четверта статті 17 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» інформація, внесена до Єдиного реєстру адвокатів України, є відкритою на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України (далі по тексту – НААУ). Рада адвокатів України і відповідні ради адвокатів регіонів надають витяги з Єдиного реєстру адвокатів України за зверненням адвоката або іншої особи.
Між тим деякі положення рішення Ради адвокатів України від 4–5 липня 2014 р. № 75 «Про внесення змін до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування» та від 4–5 липня 2014 р. № 76 «Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України» суперечать приписам Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» в частині гарантованого права адвокатів на адвокатське самоврядування та вільне здійснення адвокатської діяльності.
Як свідчить зміст оскаржуваного рішення Ради адвокатів України від 4–5 липня 2014 р. № 75 «Про внесення змін до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування» Рада адвокатів України вирішила, зокрема доповнити пункт 2 Положення, після підпункту 2.20., новим підпунктом 2.22. такого змісту: «2.22. Наслідком несплати адвокатом у встановлений строк щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування – джерела фінансування ведення Єдиного реєстру адвокатів України, є перехід відомостей про нього в стан неактивних та невидимих для користувачів офіційного веб-сайту НААУ, обробка й підтримка яких адміністратором ЄРАУ не здійснюється. Такий адвокат не має права брати участь у діяльності (роботі) органів адвокатського самоврядування, у зв’язку із відсутністю даних про нього в ЄРАУ.» (пункт 8 змін до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, які є додатком до рішення від 4-5 липня 2014 року №75).
Іншим рішенням РАУ від 4–5 липня 2014 р. № 76 «Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України»: пункт 4.12. Порядку викладено в такій редакції: «4.12. Внесення відомостей до ЄРАУ та будь-яких змін до них, надання адвокату трансферного витягу відбувається, виключно за умови сплати адвокатом щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, у тому числі на умовах розстрочення. У випадку несплати адвокатом щорічного внеску на реалізацію адвокатського самоврядування, внесення відомостей про нього до ЄРАУ та будь-яких змін до них не здійснюється, а раніше внесені дані стають неактивними та невидимими
до моменту сплати заборгованості. При цьому такий адвокат не має права брати участь в діяльності (роботі) органів адвокатського самоврядування, у зв’язку із відсутністю даних про нього в ЄРАУ.
Зміст внесених змін вказує, що в разі: 1) несплати адвокатом у встановлений строк щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, 2) неперерахування, або неповного перерахування радою адвокатів регіону, отриманих від адвоката внесків на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування на рахунок Національної асоціації адвокатів України у встановленому розмірі; 3) неповернення радою адвокатів регіону акта звірки між НААУ та відповідною радою регіону щодо сплати адвокатами щорічних внесків, відомості про таких адвокатів, які містяться в Єдиному реєстрі адвокатів України, переходять в стан неактивних та невидимих для користувачів офіційного веб-сайту НААУ, тобто фактично адвокати виключаються з ЄРАУ.
У свою чергу перехід відомостей про адвоката в стан неактивних та невидимих позбавляє права адвоката брати участь в діяльності (роботі) органів адвокатського самоврядування, в тому числі конференціях та з’їзді адвокатів, нівелює облік та надання відкритої і достовірної інформації про чисельність і персональний склад адвокатів України, а також створює перешкоди у здійсненні професійних обов’язків, зокрема в частині виконання функцій захисника у кримінальному процесі.
Крім того, внесені зміни створюють підстави для застосування дисциплінарного стягнення та встановлюють додаткові умови для зупинення права на адвокатську діяльність, що не узгоджується із загальними умовами дисциплінарної відповідальності, з огляду на наступне.
Відповідно до статті 33 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвоката може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності у порядку дисциплінарного провадження з підстав, передбачених цим Законом.
Дисциплінарне провадження – процедура розгляду письмової скарги, яка містить відомості про наявність у діях адвоката ознак дисциплінарного проступку.
Дисциплінарне провадження стосовно адвоката здійснюється кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури за адресою робочого місця адвоката, зазначеною в Єдиному реєстрі адвокатів України.
Згідно з частинами першою та другою статті 34 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» визначено, що підставою для притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку. Дисциплінарним проступком адвоката є: 1) порушення вимог несумісності; 2) порушення присяги адвоката України; 3) порушення правил адвокатської етики; 4) розголошення адвокатської таємниці або вчинення дій, що призвели до її розголошення; 5) невиконання або неналежне виконання своїх професійних обов’язків; 6) невиконання рішень органів адвокатського самоврядування; 7) порушення інших обов’язків адвоката, передбачених законом.
Відповідно до частини першої статті 35 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» передбачено, що за вчинення дисциплінарного проступку до адвоката може бути застосовано одне з таких дисциплінарних стягнень: 1) попередження; 2) зупинення права на заняття адвокатською діяльністю на строк від одного місяця до одного року; 3) для адвокатів України – позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю з наступним виключенням з Єдиного реєстру адвокатів України, а для адвокатів іноземних держав – виключення з Єдиного реєстру адвокатів України.
Таким чином, переведення відомостей про адвокатів, які містяться в ЄРАУ, в стан неактивних та невидимих (виключення з ЄРАУ) має ознаки дисциплінарного стягнення (своєрідне поєднання зупинення права на заняття адвокатською діяльністю та виключення з ЄРАУ), що застосовується без процедури дисциплінарного провадження.
Необхідно зазначити, що відповідно до частини сьомої статті 54 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» прийняття рішень про сплату щорічних внесків адвокатів на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, визначення напрямів їх використання, також відповідальність за несплату внесків належить до виключних повноважень з’їзду адвокатів України.
Відтак Окружний адміністративний м. Києва дійшов висновку, що вказане рішення Ради адвокатів України від 4–5 липня 2014 р. № 75 «Про внесення змін до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування» в частині доповнення пункту 2 Положення, після підпункту 2.20., новим підпунктом 2.22.; № 76 «Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України» в частині: викладення пункту 4.12. Порядку у новій редакції, доповнення Порядку пунктами 4.13 та 4.14, доповнення Порядку пунктом 4.17 в частині останнього речення цього пункту та доповнення пункту 6.2. статті 6 Порядку, є протиправними та мають бути скасовані.
Повертаючись трохи назад, пригадую як 4 липня 2014 р. в м. Мукачеве, де проходило засідання РАУ, я була категорично проти прийняття рішень № 75 та № 76 і вони, зрештою, були зняті з порядку денного. А вже 5 липня без відомих мені причин вони були проголосовані та прийняті 17 членами РАУ. Тоді 5 липня, в Києві відбувався міжнародний адвокатський форум, де я презентувала Стратегію розвитку адвокатури України , розроблену спільно з столичними колегами.
Додам, що 24 жовтня РАУ призначила новий з’їзд адвокатів України на 20–21 листопада в місті Мукачеве Закарпатської області для обрання своїх представників до складу Вищої ради юстиції та кваліфікаційної комісії прокурорів. Певне, що тут досить важливо забезпечити демократичність його проведення, аби гарантувати незалежну, неупереджену діяльність важливих конституційних органів і, зрештою, дотримання конституційних прав наших громадян.
А вже 24 жовтня РАУ приймає рішення № 166 «Про скликання конференції адвокатів міста Києва, затвердження Порядку висування та обрання делегатів конференції адвокатів міста Києва, Регламенту конференції адвокатів міста Києва та встановлення квоти представництва» Рада адвокатів України і в пунктах 2 та 3 вказаного рішення визначила, що брати участь у конференції мають право адвокати, відомості про яких включені до Єдиного реєстру адвокатів України, відповідно до затвердженого Радою адвокатів України Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, з урахуванням передбаченого його пунктом акту звірки між НААУ і Радою адвокатів міста Києва та відомостей станом на день прийняття Радою адвокатів України цього рішення та згідно доданого списку.
У згаданому судовому засіданні було встановлено, що доданий до вказаного рішення список являє собою список адвокатів міста Києва, внесених до ЄРАУ станом на 24 жовтня 2014 р., в якому міститься інформація про 801 адвоката. В той же час за повідомленням Ради адвокатів міста Києва станом на цю дату до Ради адвокатів України надано інформацію для включення до ЄРАУ стосовно 6 194 осіб.
Наведене свідчить, що скликаючи конференцію та визначаючи її склад, Рада адвокатів України керувалась положеннями Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, які передбачають переведення відомостей про адвокатів, які містяться в ЄРАУ, в стан неактивних та невидимих, протиправність яких встановлена судом, та, відповідно, недостовірними та неповними відомостями ЄРАУ, чим порушила гарантоване право адвокатів міста Києва на участь в адвокатському самоврядуванні.
За таких підстав, пункти 2 та 3 рішення Ради адвокатів України від 24 жовтня 2014 року №166 «Про скликання конференції адвокатів міста Києва, затвердження Порядку висування та обрання делегатів конференції адвокатів міста Києва, Регламенту конференції адвокатів міста Києва та встановлення квоти представництва» в частині участі у конференції адвокатів, відомості про яких включені до Єдиного реєстру адвокатів України, відповідно до
затвердженого Радою адвокатів України Порядку ведення Єдиного реєстру адвокатів України, із урахуванням передбаченого його пунктом акту звірки між НААУ і Радою адвокатів міста Києва та відомостей станом на день прийняття Радою адвокатів України цього рішення згідно доданого списку, визнані Окружним судом протиправними та підлягають скасуванню.
На останок зазначимо, що на виконання рішення Окружного адміністративного суду м. Києва 12 листопада 2014 року всі «неактивні та невидимі» (виключені) адвокати України знову включені до Єдиного реєстру адвокатів України.
Катерина Коваль,
Заступник Голови Союзу юристів України