Стратегія розвитку Союзу юристів України
Союз юристів України,
керуючись Конституцією України, чинним законодавством України, міжнародними стандартами в галузі прав і свобод людини та Статутом СЮУ, який визначив головну мету Союзу – сприяння юристам України у задоволенні і захисті їх професійних та соціальних інтересів, розвитку громадської активності, участі у розробці і реалізації державної правової політики;
враховуючи нові виклики, повязані із військовим конфліктом на Сході України та частковою втратою її територіальної цілісності, зростанням насильства, агресивності, неконтрольованого та незаконного розповсюдження зброї серед населення України, зростанням силового, податкового тиску з боку державних органів, наявної корупії в державі, що поглиблює бідність більшості населення України, породжує системні проблеми в утвердженні та забезпеченні прав і свобод людини, призводить до їх непропорційного обмеження та потребує особливого контролю з боку громадянського суспільства;
беручи до уваги:
- Стратегію сталого розвитку «Україна 2020», затверджену Указом Президента України від 12 січня 2015 року №5;
- Стратегію реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015–2020 роки, затверджену Указом Президента України від 20 травня 2015 року № 276/2015;
- Національну стратегію у сфері прав людини, затверджену Указом Президента України від 25 серпня 2015 року № 501/2015;
- Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016–2020 роки, затверджену Указом Президента України від 26 лютого 2016 року № 68/2016 «Про сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні»;
- Доповіді Управління Верховного комісара Організації Обєднаних націй з прав людини – щодо ситуації з правами людини в Україні;
визначаючи, що головною ціллю участі СЮУ у розвитку Української держави та громадянського суспільства є утвердження людської гідності як найвищої суспільної цінності, забезпечення прав і свобод людини та сприяння виконанню міжнародних зобовязань України у цій сфері;
наголошуючи, що головною умовою утвердженяя людської гідності як найвищої суспільної цінності є беззастережне дотримання у діяльності усіх гілок влади в Україні принципів верховенства права, гарантування рівності і недискримінації у забезпеченні прав і свобод людини;
формулює свою Стратегію розвитку в умовах нових викликів у суспільстві та світі на період до 2021 року
- I. У сфері захисту прав та законних інтересів членів СЮУ та інших громадян України.
1) Здійснення моніторінгу щодо імплементації зазначених Національних стратегій у відповідності до Статуту СЮУ. Проведення моніторингових досліджень щодо дотримання прав і свобод людини в Україні;
2) Громадський контроль за заходами держави з подолання бідності, безробіття, забезпечення належного соціального захисту та зайнятості населення, трудових прав, у тому числі для людей з інвалідністю та особливими потребами, а також права громадян на об’єднання у професійні спілки;
3) Підтримка заходів держави з мирного врегулювання військового конфлікту на Сході України, остаточного припинення бойових дій через виконання у повному обсязі Мінських домовленностей та належного дотримання міжнародних стандартів прав і свобод людини та норм гуманітарного права;
4) Моніторинг дій посадових осіб з метою недопущення та розслідування випадків насильницьких зникнень, позасудових страт, свавільних затримань, катувань та інших форм жорстокого поводження, негуманних умов утримання під вартою, відмов у праві на зустріч з адокатом або лікарем з метою недопущення безкарності та забезпечення постраждалим доступу до засобів правового захисту;
5) Моніторинг прав внутрішньо переміщених осіб, передусім – членів СЮУ, щодо їх соціальної адаптації, задоволенні освітніх та соціальних потреб, включаючи право на пенсію, право на охорону здоров’я, відновлення доступу до правосуддя та сприяння їх безпечному поверненню на постійне місце проживання або добровільному переселенню в інші регіони України, у відповідності до міжнародно-правових стандартів;
6) Здійснення моніторингу за імплементацією Кабінетом міністрів України рішення Вищого адміністративного суду України від 16 жовтня 2015 року щодо виплат пенсій усім громадянам України незалежно від місця їх походження або проживання, усіх соціальних виплат, а також відміни у повному обсязі податку на пенсію;
7) Моніторинг виконання рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17 вересня 2015 року щодо перегляду прожиткового мінімуму в Україні.
8) Громадський контроль за припиненням практики обмеження свободи ЗМІ та відкриття кримінальних проваджень проти журналістів, блогерів та правозахисників за висловлення особистої думки;
9) Забезпечення соціально-правового захисту та професійних прав юристів – членів Союзу юристів України і постійне реагування на порушення їхніх прав;
10) Моніторинг проведення судової реформи в Україні, імплементації принципів гласності та відкритості правосуддя;
11) Сприяння:
– забезпеченню балансу повноважень адвокатського самоврядування, у тому числі кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури; удосконаленню правового регулювання професійних прав та обов’язків адвокатів, гарантій здійснення адвокатської діяльності; упровадженню ефективних механізмів притягнення до відповідальності посадових осіб за порушення гарантій незалежності адвокатів; посиленню гарантій захисту адвокатської таємниці.
– посиленню управління інформаційними системами для більш активної участі адвокатів у наданні послуг “електронного правосуддя”;
– спрощенню доступу громадян до безоплатної правової допомоги через удосконалення стандартів якості надання безоплатної правової допомоги та їх дотримання; розширення можливості надання первинної та вторинної безоплатної правової допомоги у цивільних та адміністративних справах, у тому числі у регіонах, на більш високому рівні;
– подальшому реформуванню українського законодавства з метою забезпечення діяльності українських адвокатів за кордоном та іноземних адвокатів на території України;
– імплементації міжнародних правових стандартів, що стосуються надання юридичної допомоги та діяльності інституту адвокатури, в українську правову систему;
– реформі процесуального законодавства, спрямованої на удосконалення незалежності адвокатів;
– підвищенню гарантій забезпечення рівноправності сторін у судовому процесі та на стадії досудового розслідування.
12) Громадський контроль за забезпеченням права на незалежний та справедливий суд у розумні строки, беззастережним виконанням рішень національних судів та Європейського суду з прав людини;
13) Підтримка доступу до правосуддя людей з інвалідністю та дітей відповідно до європейських стандартів;
14) Підтримка і моніторінг заходів держави за впровадженням довгоочікуванного інституту конституційної скарги;
15) Моніторинг державних заходів щодо подолання гендерної дискримінації та забезпечення реальної гендерної рівності, запобігання торгівлі людьми та рабству, експлуатації дітей та їх участі у збройних конфліктах, а також наданню допомоги жертвам злочинів, повязаних з торгівлею людьми, в першу чергу в зоні військового конфлікту на Сході України.
- II. У стосунках з органами державної влади та місцевого самоврядування.
1) Забезпечити реальний вплив на законотворчий процес в державі шляхом залучення до співпраці з СЮУ представників суб’єктів законодавчої ініціативи, розроблення і просування за їх участі якісних проектів законодавчих актів, потреба у яких є особливо нагальною. Відновити діяльність Науково-експертної Ради щодо оцінки проектів Законів та нормативних актів України, залучати фахівців з різних галузей права для складання експертних висновків до законопроектів;
2) Забезпечити участь представників Союзу в громадських радах, які створені при органах державної влади та правоохоронних органах, з метою забезпечення реального впливу на ситуацію в країні;
Сприяти залученню представників Союзу юристів України та обласних організації до роботи створюваних Президентом, Верховною Радою та Кабінетом міністрів України, місцевими органами влади дорадчих органів для реалізації завдань громадського контролю на стадіях обговорення проектів і прийняття рішень органами влади та місцевого самоврядування.
3) Моніторинг за державно-правовими реформами, спрямованими на зміцнення демократичних інститутів, підвищення суспільної довіри та подолання корупції;
4) Забезпечувати дієвий інформаційний контроль за роботою органів влади, який би виключив випадки однобічної політичної розправи над професійними юристами, що спостерігаються на даний час в судових та правоохоронних органах;
5) Керівним органам Союзу юристів України залучати фахівців з різних галузей права для створення кваліфікаційно-номінаційних комісій, що будуть долучатися до участі в конкурсах для надання оцінки претендентам на зайняття посад (суддів, прокурорів, працівників правоохоронних органів);
6) Створити спільно з органами влади в регіонах «Центри законодавчих ініціатив», як дорадчі органи влади (при обласних адміністраціях чи обласних радах або спільно на сесіях обласних рад) з метою обговорення діючого законодавства та удосконалення правозастосовчої практики.
III. У науковій, освітянскій та культурно-просвітницькій діяльності.
1) Визнати важливим напрямком і продовжити роботу Союзу юристів – з організації і здійснення системного, фахового, комплексного правового виховання дітей та молоді; організаційну та методичну допомогу педагогічному складу, а також батькам, з метою сприйняття та утвердження поваги до права та моралі;
2) Відповідно до Указу Президента України від 18 січня 2001 року №992/2001 «Про Національну програму правової освіти населення» організувати з органами місцевої влади розроблення і затвердження в установленому порядку регіональних програм правової освіти населення;
3) Сприяти комплексному забезпеченню правової освіти населення на центральному та регіональному рівнях за такими напрямами:
- Методичне забезпечення правової освіти населення (розробка методичних рекомендацій, коментарів законодавства, посібників, підручників з права та методології його викладання тощо);
- Науково-інформаційне забезпечення правової освіти населення (круглі столи, брифінги, семінари, електронне урядування (в сфері правової освіти – бази даних тощо);
- Спеціальна підготовка у сфері забезпечення правової освіти населення. Підвищення кваліфікації державних службовців, проведення тренінгів та семінарів для викладачів права тощо;
4) Сприяти формуванню правосвідомості населення (виховна діяльність), у тому числі на договірних засадах, спільно з вищими навчальними закладами – проводити правові всеобучі, позакласну роботу зі школярами, школи майбутніх юристів, позааудиторну роботу зі студентами неюридичних вузів, конкурси серед молоді «Знай свої права», «Маю право»; тематичні лекції у рамках проектів «Гарантії прав і свобод громадян», «Правова освіта молоді», «На попередження ксенофобії», «Права пацієнтів, інтерактивний курс медичного права», «Соціальний захист і право», «Правові проблеми землекористування», «Захист власників земельних паїв», «Право і культура», «Правові механізми безпеки громадянина», «Правове забезпечення духовності і толерантності в суспільстві»;
5) Щорічно проводити:
– Всеукраїнський конкурс «Юрист року»;
– Конкурс на краще юридичне видання;
6) Сприяти поширенню загальнонаціональної правової газети «Юридичний вісник України»;
7) З метою збереження та розвитку національної свідомості, традицій, звичаїв представників різних національностей, які проживають на території України, сприяти вивченню, підтримці і розвитку звичаєвого права, захисту прав представників цих народів, а також їх культурного надбання.
- IV. У розвитку громадянського суспільства.
1) Створити ефективніший механізм обміну правовою інформацією між іншими професіональними організаціями юристів та правозахисними організаціями України, через засоби масової інформації та комп’ютерно- інформаційний зв’язок з метою оперативного розв’язання проблемних питань реалізації норм права;
2) Разом з іншими громадянськими організаціями, у відповідності до нової редакції Закону України «Про судоустрій та статус суддів», брати участь у незалежному оцінюванні роботи суддів у відкритих судових засіданнях;
3) Сприяти прийняттю довгоочікуванного оновленного законодавства з питань мирних зібрань, усуненню бюрократичних реєстраційних процедур щодо створення та припинення діяльності громадських об’єднань, рівного доступу до бюджетної підтримки та унеможливленню безпідставного і непропорційного обмеження права на мирні зібрання;
4) Провести консультації на предмет відновлення діяльності Всеукраїнського юридичного клубу.
- V. У міжнародному співробітництві.
1) Активно використовувати досвід і співпрацювати з міжнародними організаціями, зокрема: Управлінням Верховного комісара ООН з прав людини, Радою Європи, ОБСЄ, МОМ, УВКБ ООН, Дитячим фондом ЮНІСЕФ, Європейським Інститутом Омбудсмана, Міжнародним Союзом Юристів, іншими правозахисними міжнародними організаціями;
2) Задіяти ресурс міжнародних організацій для співпраці шляхом сприяння отриманню грантів, благодійної допомоги, спільного проведення міжнародних заходів.
- VI. У організаційному розвитку Союзу юристів України.
1) Провести переоблік членів Союзу, з метою їх подальшого активного залучення до діяльності організації. Відновити обов’язкову сплату членських внесків. Поліпшити управління Союзом юристів України та його регіональними організаціями, зокрема, запровадити плани роботи, персональну відповідальність тощо;
2) Забезпечити громадське обговорення в регіональних організаціях Союзу та прийняття щорічних планів заходів з реалізації даної Стратегії;
3) Поліпшити комунікацію кращих обласних організацій Союзу з новоствореними організаціями, а також тими організаціями, які очолили нові керівники – шляхом проведення методичних семінарів, круглих столів, створення системи електронного обміну інформацією;
4) Адаптувати до сучасних реалій і викликів базові документи Союзу, зокрема: Програму соціально-правового захисту юристів, яка прийнята Радою Союзу юристів України ще в 1992 році, Кодекс професійної етики юристів та інші;
5) Створити при керівних органах Союзу юристів України Ветеранську Раду, до складу якої місцеві обласні організації (осередки) можуть рекомендувати своїх представників;
6) Забезпечувати гендерну рівність на керівних посадах СЮУ та в його регіональних організаціях;
7) Налагодити надання доступних юридичних послуг членам Союзу юристів України та іншим громадянам України шляхом:
– підтримки діяльності органів влади у сфері правової освіти населення;
– сприяння розвитку мережі, технічного оснащення та фахового забезпечення юридичних клінік при вищих навчальних закладах;
– створення при регіональних відділеннях Союзу юристів України Центрів надання юридичних послуг;
– забезпечення доступу до інформаційно-правових систем;
– переобладнання приміщень громадських юридичних консультацій та правничих клінік;
– забезпечення лекторських груп Союзу юристів України, правових клубів мультимедійними засобами та інтерактивними дошками;
– забезпечення передплати бібліотек юридичними періодичними виданнями та створення сучасних техніко – інформаційних баз даних.
– підвищення професійної кваліфікації юристів України.
VII. У фінансовому забезпеченні діяльності СЮУ.
1) Формування надійної фінансової основи Союзу вимагає, окрім сплати членських внесків, також залучення інших джерел фінансування. У зв’язку з цим важливим завданням є формування позитивного іміджу Союзу, прозоре розкриття його цілей та завдань, доступне поширення інформації щодо результатів діяльності.
2) Налагодження роботи по отриманню міжнародної донорської допомоги, грантів – за різними напрямками, за участю членів Союзу та інших правничих професійних організацій і спілок.
3) Участь у виробленні єдиних критеріїв щодо надання фінансової підтримки за рахунок бюджетних коштів для виконання програм (реалізації проектів, організаційно-наукових заходів), розроблених юристами та запропонованих представниками інших інститутів громадянського суспільства, які спрямовані на реалізацію завдань у сфері правової культури, правової освіти, верховенства права, правового захисту та правозастосовної практики.
4) Залучення до співпраці аудиторських та консалтингових груп і компаній, які практикують у сфері економіки та міжнародного і корпоративного права.