Відповідальний секретар Ради Союзу юристів України, віце-президент «Союзу Чорнобиль України» Володимир Яценко взяв участь у засіданнях Національної комісії з радіаційного захисту населення України, що відбулися 3 і 10 лютого 2022 р.
Комісія заслухала доповідь «Про досвід мінімізації наслідків аварії на атомній станції у префектурі Фукусіма (Японія)», представлену професором Железняком М.Й. і його японськими колегами. На запитання В.Яценка щодо механізмів координації цієї багатопрофільні роботи українські і японські фахівці відповіли, що усі заходи здійснюються в рамках реалізації відповідних державної та муніципальних програм. Надзвичайний і Повноважний Посол України в Японії С.Корсунський наголосив на важливості обміну нашими країнами досвідом подолання наслідків масштабних аварій на атомних станціях. Прийнято рішення продовжувати співпрацю у цій сфері.
Комісія також повернулася до розгляду питання «Про експертний висновок НКРЗУ щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій та забезпечення населення інформацією про їх радіаційний стан (реєстр. № 6476 від 28.12.2021), внесеного Кабінетом Міністрів України».
В.Яценко нагадав, що на засіданні Комісії, яке відбулося 03.02.2022 р., членами Комісії викладені аргументовані застереження щодо загрози порушення права багатьох людей на захист від шкідливого впливу радіації, внаслідок прийняття зазначеного законопроекту. До Комісії надсилалися й письмові зауваження з цього питання.
Незважаючи на це, суб’єктом права законодавчої ініціативи не внесено до проекту жодних змін і доповнень, які б врахували зауваження членів Комісії.
Натомість, Комісії у чергове пропонується погодити проект закону, зміст якого не відповідає зазначеній у Пояснювальній записці меті його прийняття. Але головне – яким чином Комісія з радіаційного захисту населення може погодити проект, який не відповідає на головне питання: як його прийняття вплине на захист населення?
Запропонований законопроектом механізм зонування територій дозволить Кабміну «без зайвих зусиль» віднести абсолютну більшість забруднених населених пунктів до категорії «чистих». Мешканці таких населених пунктів, у т.ч. і діти, автоматично можуть втратити статус постраждалих, оскільки відповідно до статей 11, 14, 27 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» такий статус прямо пов’язаний з проживанням людини у забрудненій зоні.
Як народний депутат України І скликання, який брав безпосередню участь у розробці й прийнятті національного законодавства з подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, наголосив, що закони про правовий режим і про статус постраждалих взаємопов’язані, зміна норм першого потребує відповідного унормування й у другому законі.
Відповідно до законодавства «державна політика у галузі захисту потерпілих від Чорнобильської катастрофи» базується передусім на принципі «пріоритету життя та здоров’я людей».
Законопроект №6476 не відповідає зазначеному принципу, тому має бути повернутий суб’єкту права законодавчої ініціативи.
Він нагадав, що статтею 93 Конституції України визначено вичерпаний перелік суб’єктів права законодавчої ініціативи. У даному випадку це – Кабінет Міністрів України. Тому будь-які спроби зараз «поліпшити» норми законопроекту, який вже зареєстрований у Верховній Раді, – це марне витрачання часу.
Остаточне рішення з цього питання Комісія прийматиме на наступному засіданні.
Зважаючи на позитивний досвід подолання наслідків аварії на АЕС Фукусіма, В.Яценко запропонував включити до плану роботи комісії на поточний рік інформацію Уряду про підготовку державної програми мінімізації наслідків аварії на ЧАЕС, зазначивши при цьому, що термін дії попередньої програми завершився 20 років тому. Запропоновано також включити до плану роботи такі питання:
- Про стан виконання завдань, визначених ст.21 Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи». (Інформація відповідальних державних органів).
- Про заходи, що вживаються Міністерствами юстиції України, соціальної політики України, охорони здоров’я України, – з виконання Рішення Конституційного суду України від 17.07.2018 р. №6-р, а також Рішення Європейського суду з прав людини «Бурмич та інші проти України». (в частині поновлення прав чорнобильців та захист від шкідливого впливу радіації).