Сьогодні вступають в силу Закони України «Про органи і осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів» і «Про виконавче провадження», прінятиепарламентом 2 червня ц.р.
Відповідними законами визначаються повноваження державного і приватного виконавців у сфері державної реєстрації прав.
Зокрема, під час примусового виконання рішень відповідно до закону надається доступ до Державного реєстру прав для державної реєстрації обтяжень нерухомого майна та пошуку відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва та відповідних обтяження. Крім того, створюється єдиний реєстр боржників.
Однак юристи, проаналізувавши нові норми для «ЮП», відзначають як позитивні, так і негативні аспекти законів.
Так, на думку Петра Салатного, радника ЮК FCLEX, необхідність реформування інституту виконавчого провадження назріла вже давно. Велика кількість виконавчих проваджень при відносно невеликій кількості співробітників органів державної виконавчої служби (ДВС), низький рівень заробітної плати, матеріально-технічного забезпечення таких співробітників і ряд інших проблем зробили цей інститут малоефективним (середній відсоток виконання судових рішень – менше 25%).
«Ідея введення інституту приватних виконавців, безумовно, позитивна для української правової системи. Звичайно, багато хто бачить в цьому деякі ризики, пов’язані з можливими зловживаннями приватними виконавцями своїми правами, але в цілому такі побоювання безпідставні і передчасні », – зазначає пан Салатний.
За його словами, основними позитивними моментами вищевказаних законів є введення обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності приватного виконавця, створення автоматизованої системи виконавчих проваджень (повинна забезпечити об’єктивний та неупереджений розподіл виконавчих проваджень), створення кваліфікаційної та дисциплінарної комісій приватних виконавців. Приватні виконавці значно розвантажать органи ДВС, буде організована конкуренція в сфері виконавчого провадження.
Серед негативних моментів пан Салатний виділяє дуалістичний підхід до регулювання сфери виконання рішень (два закони). На його думку, деякі спірні моменти необхідно переглянути, зокрема авансові платежі за відкриття виконавчого провадження в деякій мірі ускладнюють доступ до правосуддя, а відкритий реєстр боржників, який включає прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи та категорію стягнення, створює загрозу порушень в сфері захисту персональних даних.
Також сьогодні вступають в силу ряд законодавчих актів, що регулюють діяльність інституту приватних виконавців. Серед яких:
• Об утверждении Порядка реализации арестованного имущества (приказ Минюста от 29.09.2016 № 2831/5); документ .pdf
• Об установлении Видов и размеров расходов исполнительного производства (приказ Минюста от 29.09.2016 № 2830/5); документ .pdf
• Об установлении численности работников органов государственной исполнительной службы (постановление КМУ от 08.09.2016 № 620); документ .pdf
• Об утверждении Порядка выплаты вознаграждений государственным исполнителям и их размеров и размера основного вознаграждения частного исполнителя (постановление КМУ, Порядок от 08.09.2016 № 643); документ .pdf
• Об утверждении Порядка формирования и ведения Единого реестра частных исполнителей Украины (приказ Минюст от 05.08.2016 № 2431/5); документ .pdf
• Об утверждении Положения о Временной квалификационной комиссии частных исполнителей (приказ Минюста от 05.08.2016 № 2430/5). документ .pdf