У Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт, що врегульовує питання застосування обмежувальних заходів протидії домашньому насильству шляхом застосування електронних засобів контролю, які відстежують виконання кривдником вимог обмежувальних приписів та обмежувальних заходів і стосуються заборони наближатися до потерпілої особи.
Обґрунтування необхідності прийняття проєкту Закону
Законом України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» було запроваджено додатковий механізм захисту потерпілої особи, а саме обмежувальний припис стосовно кривдника – встановлений у судовому порядку захід тимчасового обмеження прав чи покладення обов’язків на особу, яка вчинила домашнє насильство, спрямований на забезпечення безпеки постраждалої особи.
Варто також відзначити, що процес збирання доказів та притягнення кривдника до кримінальної відповідальності за порушення обмежувального припису (стаття 390-1 Кримінального кодексу України) є доволі проблематичним, особливо в частині заборони наближатися до постраждалої особи на визначену відстань, коли інших доказів, крім свідчень постраждалої, немає.
Тому законопроєктом передбачається вирішення питання про вироблення ефективних засобів доказування та відповідного контролю.
Що пропонується?
Законопроєктом № 5629 від 07.06.2021 пропонуються внести зміни до Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Кодексу України про адміністративні правопорушення, та ряду статей Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кримінально-виконавчого кодексу України з метою запровадження додаткового запобіжного механізму у вигляді застосування електронних засобів контролю, які відстежують виконання кривдником вимог обмежувальних приписів та обмежувальних заходів, а також заборони наближатися до потерпілої особи.
Таким чином, суд може зобов’язати кривдника носити електронний засіб контролю, який полягає у закріпленні на тілі кривдника пристрою, який дає змогу відслідковувати та фіксувати його місцезнаходження. Такий пристрій має бути захищений від самостійного знімання, пошкодження або іншого втручання в його роботу з метою ухилення від контролю та сигналізувати про спроби особи здійснити такі дії.
Працівниками органу Національної поліції надаватиметься постраждалій особі електронний засіб контролю, який дає змогу відслідковувати та фіксувати наближення кривдника.
Водночас не допускається застосування електронних засобів контролю, які суттєво порушують нормальний уклад життя особи, спричиняють значні незручності у їх носінні або можуть становити небезпеку для життя та здоров’я особи, яка їх використовує.
Застосування електронного засобу контролю покладається на органи Національної поліції. Працівник органу Національної поліції перед застосуванням електронного засобу контролю зобов’язаний під розпис роз’яснити кривднику правила користування пристроєм, техніку безпеки поводження з ним та наслідки його зняття або неправомірного втручання в його роботу з метою ухилення від контролю, а постраждалій особі – правила користування пристроєм, техніку безпеки поводження з ним та наслідки його втрати або пошкодження.
Також пропонується встановити, що відмова кривдника від носіння засобу електронного контролю, умисне зняття, пошкодження або інше втручання в його роботу з метою ухилення від виконання обмежувального припису, пов’язаного із забороною наближатися на визначену відстань до постраждалої особи, а рівно намагання вчинити зазначені дії є невиконанням цього обмежувального припису.
Умисне порушення встановленого порядку застосування електронного засобу контролю особою, яка постраждала від домашнього насильства, який їй було надано з метою виконання підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, кривдником обмежувального припису передбачає накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.