Члени Комітету з питань правоохоронної діяльності на засіданні 17 березня розглянули законопроект № 4375 про внесення змін до статті 45 Закону «Про Національну поліцію», повідомляє Інформаційне управління Апарату ВР.
Заступник Голови Нацполіції – керівник патрульної поліції Олександр Фацевич зазначив, що метою прийняття законопроекту є вдосконалення правових підстав застосування поліцейськими електрошокових пристроїв контактної та контактно-дистанційної дії.
Доповідач звернув увагу на те, що статтею 45 Закону «Про Національну поліцію» встановлено, що поліцейський уповноважений застосовувати електрошокові пристрої для відбиття нападу на поліцейського, іншу особу та/або об’єкт, що перебуває під охороною, та для відбиття нападу тварини, що загрожує життю і здоров’ю особи чи поліцейського.
За словами пана Фацевича, практика застосування засвідчила, що зазначені підстави не повною мірою враховують усі можливі випадки застосування таких спеціальних засобів. Зокрема, це стосується затримання особи, яка чинить збройний опір або намагається втекти з-під варти; затримання озброєної особи, яка погрожує застосуванням зброї та інших предметів, що загрожують життю чи здоров’ю людей, у тому числі поліцейського.
На сьогодні до цієї категорії осіб відповідно до положень Закону «Про Національну поліцію» можливо застосовувати пристрої для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, та вогнепальну зброю.
О. Фацевич зауважив, що застосування електрошокових пристроїв дозволяє ефективно припинити порушення із завданням порушнику меншої шкоди порівняно із застосуванням пристроїв для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, або вогнепальної зброї.
Законопроектом пропонується доповнити пункт 6 частини третьої статті 45 Закону України «Про Національну поліцію» новими підпунктами, відповідно до яких електрошокові пристрої застосовуються для:
– затримання особи, яка вчинила адміністративне або кримінальне правопорушення і чинить при цьому фізичну протидію поліцейському;
– затримання особи, яка вчинила тяжкий або особливо тяжкий злочин і намагається втекти;
– затримання особи, яка чинить збройний опір або намагається втекти з-під варти;
– затримання озброєної особи, яка погрожує застосуванням зброї та інших предметів, що загрожують життю чи здоров’ю людей, у тому числі поліцейського.
Підкомітет з питань діяльності органів правопорядку розглянув цей законопроект і висловив кілька зауважень, зокрема, щодо доцільності застосування поліцейськими електрошокових пристроїв до людей з серцево-судинними захворюваннями і вагітних жінок.
Голова підкомітету Сергій Алєксєєв зазначив, що підкомітет пропонує Комітету рекомендувати парламенту прийняти законопроект за основу з урахуванням зауважень і пропозицій, які він озвучив, під час підготовки проекту до другого читання.
Члени Комітету висловили свої зауваження і пропозиції, які, зокрема, стосувалися доцільності надання права поліцейським застосовувати електрошокові пристрої при вчиненні адміністративних правопорушень.
За результатами голосування Комітет не підтримав пропозицію підкомітету про прийняття законопроекту за основу та прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду направити законопроект № 4375 на доопрацювання.