29 листопада 2019 року м. Київ, Український Дім
Резолюція Всеукраїнського форуму правників
«ПРО СТАН НАЦІОНАЛЬНОЇ ПРАВОВОЇ СИСТЕМИ»
Ми, учасники Всеукраїнського форуму «ПРО СТАН НАЦІОНАЛЬНОЇ ПРАВОВОЇ СИСТЕМИ» – члени Ради Союзу юристів України, представники наукових установ та навчальних закладів, громадських організацій – партнерів Союзу юристів України, працівники й ветерани прокуратури, інших правоохоронних органів, судів, адвокатури, нотаріату – вважаємо за необхідне нагадати, що Конституція – Основний Закон України, яка прийнята Верховною Радою України від імені всього Українського народу, зобов’язує усі органи влади та посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією.
Водночас змушені констатувати, що вищими посадовими особами держави, керівниками центральних органів влади, народними депутатами України – не дотримуються норми Конституції саме як Основного Закону нашої країни.
Викликає стурбованість те, що суб’єкти права законодавчої ініціативи подають проекти законів, не враховуючи вимоги Конституції України і норми Міжнародного права. Це не сприяє утвердженню в країні законності, дотриманню конституційних прав і свобод людини. Натомість, у суспільстві формується атмосфера незахищеності, недовіри до органів влади та правоохоронної системи.
При підготовці та прийнятті законопроектів законодавці систематично нехтують висновками та рекомендаціями вітчизняної правничої науки, зауваженнями науково-експертного та юридичного управлінь Верховної Ради України.
Під гаслами реформування судів, правоохоронних органів вживаються відверто дискримінаційні заходи, що порушують соціальні й трудові права, гарантії незалежності суддів, прокурорів та інших працівників правоохоронної сфери.
Зокрема, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» законодавцем проігноровано низку норм Конституції України, Загальної Декларації прав людини, Міжнародного пакту про громадські та політичні права, Конвенцій Міжнародної організації праці. У зв’язку з цим стало можливим порушення прав 15 тисяч працівників прокуратури – на працю та зайнятість. Крім цього, протягом шести років влада протиправно відмовляє у проведенні перерахунку та індексації пенсій ветеранам прокуратури, виключивши їх із загальної категорії пенсіонерів правоохоронних органів.
Протягом останніх років всупереч вимогам Основного Закону України судам доводиться працювати в умовах постійного тиску з боку влади й вулиці. Держава не забезпечила умови для здійснення незалежного та неупередженого судочинства. Не прийняті законодавчі й нормативні акти, які унеможливили б позапроцесуальний тиск на суддів і прокурорів. Відсутнє наукове обґрунтування та глибоке вивчення причин зростання злочинності та характеру злочинних проявів, на підставі чого можна було б об’єктивно визначити кількість працівників правоохоронних органів та суддів, уникнути наявних проблем комплектації суддівського корпусу та дотримання розумних строків розслідування й розгляду справ. Роками не виконуються десятки тисяч судових рішень про поновлення прав ветеранів війни і праці, у тому числі правоохоронної сфери, чорнобильців, жертв нацистських переслідувань. За оцінками Європейського суду з прав людини, Україна не виконує понад 95 % рішень, прийнятих щодо неї, – в частині вжиття заходів загального характеру.
Багато громадян України позбавлені доступу до правосуддя у зв’язку з неспроможністю сплатити судовий збір.
Зважаючи на викладене, турбуючись про сталий розвиток країни та забезпечення верховенство права, безумовне дотримання конституційних прав і свобод співвітчизників, звертаємося до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України з пропозиціями:
– підтримати рекомендації, викладені у Відкритому листі Голови Союзу юристів України до Президента України;
– реально забезпечити доступ до правосуддя незахищеним верствам населення шляхом розширення системи безоплатної правової допомоги та зниження розміру судового збору;
– підтримати законодавчі пропозиції Союзу юристів України щодо:
¨ припинення дискримінаційної практики реформування Прокуратури України;
¨ законодавчого врегулювання питань поновлення порушених прав суддів, прокурорів, інших працівників правоохоронної сфери;
¨ посилення ролі інституту адвокатури, без надмірного регулювання адвокатської діяльності, забезпечення прозорості діяльності Ради адвокатів України і Національної асоціації адвокатів України, їх підконтрольності та підзвітності адвокатському співтовариству;
– внести доповнення до Указу Президента України №837 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» щодо розробки та затвердження Стратегії реформування державних інститутів України, залучивши до цієї роботи Національну академію правових наук України, Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України, Союз юристів України та інші громадські правничі організації;
Пропонуємо розглянути на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності – питання про правовий захист працівників і ветеранів правоохоронних органів, за участю керівництва Кабінету Міністрів України і Генерального прокурора.
Підтримуємо ініціативи щодо:
¨ створення громадської ради прокурорів;
¨ створення незалежної профспілки працівників прокуратури;
¨ розгляду на засіданні Виконкому Ради Союзу юристів України питання про взаємодію з Міжнародною організацією з розвитку права (IDLO).
Усі органи влади та посадові особи мають усвідомити, що згідно з Конституцією, Україна є правовою державою. В Україні визнається і має діяти принцип верховенства права, що вимагає безумовного втілення цього принципу у правотворчу та правозастосовну діяльність. Лише так можна й треба утверджувати сучасну Українську Державу.
За дорученням учасників Всеукраїнського форуму, в якому взяли участь 498 правників.
Голова Союзу юристів України С. Піскун