21 грудня 2021 року Відповідальний секретар Ради Союзу юристів України Володимир Яценко взяв участь у проведенні експертних консультації щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правових засад діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» (р. № 5019).
До участі у заході, який організовано Комітетом Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин, запрошені народні депутати України, експерти Ради Європи, представники органів державної влади, громадських та міжнародних організацій.
В.Яценко передав учасникам консультацій слова вітання від Голови Союзу юристів України Святослава Піскуна, а також від Ніни Карпачової – Першого заступника Голови Союзу юристів України, Першого Омбудсмана України, Віце-президента Європейського Інституту Омбудсмана.
Стосовно зазначеного законопроекту – він рекомендував ретельно вивчити і врахувати зауваження Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, оцінивши пропозиції парламентських юристів як дуже фахові.
Звернуто увагу щодо необхідності дотримання норм Конституції – Основного Закону України. Автори законопроекту пропонують обмежити право кожної людини, передбачене ст. 55 Конституції України, звертатися до Уповноваженого у випадку, якщо порушником прав людина вважає Президента України, Верховну Раду України, Кабінет Міністрів України, Конституційний суд України, зважаючи на їхній особливий статус. По-перше, такі пропозиції спрямовані на обмеження прав людини, що категорично не допускає ст. 22 Конституції України. По-друге, таке обмеження прямо суперечить «Паризьким принципам, які стосуються статусу національних установ, що займаються заохоченням і захистом прав людини» (резолюція Генеральної Асамблеї ООН від 20.12.1993 р. №48/134), згідно з якими національна установа має наділятися «якомога ширшими повноваженнями…», реагували на «будь-які випадки порушень прав людини» … Свого часу Першим Омбудсманом України, разом з командою, було досягнуто найвищого серед правозахисних інституцій статусу «А», і Українська модель Омбудсмана визнавалася в Європі і світі як модель сильного Омбудсмана. Відступати від завойованих позицій нерозумно, бо це шкодить іміджу країни і правам людини.
Законопроектом (ст.ст. 2, 16, 17 …) пропонується також замінити право людини на звернення до Уповноваженого – правом на скаргу. По-перше, це є порушенням згаданої ст. 55 Конституції України, у якій йдеться саме про звернення. По-друге, така зміна є приниженням людської гідності. Людина в Україні – понад усе, вона делегує певним особам свої конституційні владні повноваження. За ст. 3 Конституції України забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком органів державної влади (усіх без виключення), органів місцевого самоврядування (також усіх). Людину не можна змушувати «бити чолом» – скаржитися, вона має право у зверненні до Уповноваженого вказувати на порушення посадовцями свого головного конституційного обов’язку. Саме так, а не інакше.
Законопроектом пропонується надати право висувати кандидатів на посаду Уповноваженого громадським об’єднанням, які здійснюють правозахисну діяльність, і водночас – обмежити право займати посаду Уповноваженого для працівників правоохоронних органів. Очевидно, що пропонувати кандидатів на посаду Уповноваженого повинні мати не обрані невідомо ким, а усі, без виключення, громадські організації, які опікуються захистом прав людини. Не менш очевидною є й необхідність скасування згаданого обмеження стосовно правоохоронців.
Ст. 17 законопроекту пропонуються додаткові вимоги щодо змісту скарги (звернення) до Уповноваженого. Це питання врегульоване Законом України «Про звернення громадян», і немає ніякого сенсу запроваджувати окремі вимоги що звернень громадян до окремих посадовців.
Автори законопроекту пропонують замінити формулу представлення на пленарному засіданні парламенту щорічних і спеціальних доповідей Уповноваженого на право Уповноваженого виступити перед народними депутатами України. З цього питання представник Союзу юристів України зазначив, що представляючи доповіді на пленарному засіданні Верховної Ради України, яке транслюється на всю країну, Уповноважений інформує не тільки народних депутатів, а всі органи влади, усе Українське суспільство – про стан виконання владою головного конституційного обов’язку – забезпечення прав і свобод людини. Опускати значення цієї події до права виступу перед депутатами – неприпустимо.
В.Яценко запропонував:
– направити законопроект на доопрацювання;
– у цій роботі не допускати жодних порушень Конституції України, «Паризьких принципів», і найголовніше – ніяких, навіть найменших обмежень прав громадян.